Workplace - 18 feb 2021

Waarom Mac op weerstand stoot in B2B

SHARE

Apple-b2B-orange

Als werknemers in een Employee Choice programma zélf hun technologie en oplossingen mogen samenstellen, zijn hun voorkeuren alvast duidelijk. 72% van de werknemers kiest voor een Mac en 75% voor een iPhone. Gebruikers geven daarbij vooral de user experience aan als doorslaggevende factor. Toch leven er op managementniveau nog steeds veel vooroordelen over het gebruik van Apple voor organisaties. We zetten de voornaamste even op een rijtje:

1. “Mac is duur.”

Dit blijkt meteen de grootste misvatting. De Total Cost of Ownership (TCO) is namelijk gelijk aan of zelfs lager dan gelijkaardige traditionele infrastructuur. Berekend over de volledige lifecycle van Mac-toestellen, besparen organisaties wereldwijd door onder meer lagere supportkosten en hogere restwaardes. Daarom is het cruciaal om het totaalplaatje te bekijken.

mac-pro-price

Investering bij aankoop

Hoogwaardige componenten zorgen ervoor dat de investering die je aanvankelijk voor een Mac doet, iets hoger ligt dan bij een traditionele PC. Maar tegelijkertijd investeer je dus in kwaliteit die een lange levensduur garandeert. Daarnaast is de Mac standaard uitgerust met MacOS en GateKeeper, terwijl je bij traditionele infrastructuur hier nog aparte investeringen moet doen voor het professionele besturingssysteem en de beveiliging. Daarnaast bespaar je dankzij het ‘Zero Touch’-beleid aanzienlijk op installatiekosten. Alles bij elkaar opgeteld, kan je stellen dat de totale investering tussen beide opties amper verschilt.


Operationele kosten

De operationele kosten van een Mac worden voornamelijk beperkt dankzij betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Door de vele opties voor energiebesparing, zoals de sluimerstand, App Nap en het dimmen van het beeldscherm, scoort Mac bovendien optimaal op energiebesparing. Daarnaast zorgt Apple Business Manager ervoor dat je alle Apple-apparaten op een snelle en soepele manier in gebruik kunt nemen. M.b.v. het ingebouwde mdm-framework en software zoals Jamf Pro maak je de apparaten tot slot automatisch gereed voordat de eindgebruiker ze in ontvangst neemt. Dat proces kan je nog versnellen door bepaalde stappen van de configuratie assistent te vereenvoudigen. Dat alles leidt tot minder support tickets en dus lagere operationele kosten.

Apple packages

Operationele voordelen

Een efficiënte inrichting van de werkplek is voor de meeste werknemers bepalend voor hun productiviteit. Eindgebruikers van Mac-toestellen kunnen rekenen op ongeëvenaarde betrouwbaarheid, minder onderbrekingen en minder verspilde tijd, wat hun productiviteit alleen maar ten goede komt. Op gebied van security doen organisaties grote investeringen om te voldoen aan de richtlijnen. Daarnaast moeten ze natuurlijk ook ingrijpen bij eventuele incidenten. Met het geïntegreerd beveiligingsbeleid van Mac-toestellen wordt optimale security gegarandeerd, zonder afbreuk te doen aan de user experience. Tot slot telt niet in het minst de user satisfaction van de eindgebruiker als operationeel voordeel. Een tevreden werknemer is meteen ook meer geëngageerd, efficiënter en trouwer. Al deze operationele voordelen samen maken van Mac een goede keuze in een CYOD-programma. Ontdek deze voordelen in het vorige nieuwsitem: "Wanneer telewerken de user experience en veiligheid uitdaagt".


Restwaarde

Op het einde van de levensduur is de restwaarde bij een Mac veel hoger dan bij een traditionele PC: terwijl een PC aan het eind van de levensduur slechts een fractie waard is van de oorspronkelijke waarde, blijft de restwaarde van Mac-toestellen hoog. Dat hebben ze vooral te denken aan hun stevigheid, betrouwbaarheid én de compatibiliteit met vernieuwde besturingssystemen. Zo blijven Mac- toestellen up-to-date. Dat alles leidt tot mooie opportuniteiten om de totale waarde van de IT- infrastructuur binnen een organisatie op te krikken en de TCO aanzienlijk te verminderen. Mac, duur? Niet als je het volledige plaatje mee in rekening neemt. Want niet alleen de hoge restwaarde heeft een positieve invloed op de TCO, ook de lage operationele kosten en de vele operationele voordelen.

2. “Mac is complex.”

IT-beheerders zijn vaak erg terughoudend om Mac te implementeren omdat ze ervan overtuigd zijn dat de integratie met traditionele infrastructuur en het beheer ervan bijzonder complex of zelfs onmogelijk is. Bovendien integreert Jamf Pro met Microsoft Endpoint Manager zodat je het beste van twee werelden kan combineren. Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die de integratie en het beheer van Mac net bijzonder eenvoudig maken. Bij de implementatie en het beheer van een Mac is amper menselijke tussenkomst vereist. Voor de installatie vertrouwen gebruikers daarbij op Apple Business Manager, zoals eerder vermeld. Voor eenvoudig en flexibel beheer en deployment dat daarop volgt, kunnen ze dan weer rekenen op EMM (Enterprise Mobility Management). Mac opnemen in een bestaande infrastructuur is dus allesbehalve complex. Met behulp van al deze tools streeft Apple naar een Zero Touch-beleid.

3. “Mac is enkel geschikt voor specifieke vakgebieden”

Veel organisaties beschouwen Mac niet als een optie omdat bepaalde applicaties die werknemers dagelijks gebruiken, niet standaard beschikbaar zijn op macOS. Belangrijk om daarbij in overweging te nemen, is dat heel wat applicaties vandaag in de cloud gehost worden. Met virtualisatie is de installatie van een Windows besturingssysteem op Mac heel eenvoudig. Met andere woorden zijn er dus geen technische beperkingen en alle sectoren komen in aanmerking voor het gebruik van Mac. Je kan dus stellen dat de Mac het enige toestel is dat je nog nodig hebt.

Download onze whitepaper >>

Gerelateerde artikelen

shutterstock_1696382062

Workplace

Global E-waste Monitor 2020: 21% toename van e-waste in 5 jaar tijd

De manier waarop we onze EEE produceren, consumeren en afvoeren is onhoudbaar geworden. De derde editie van The UN Global E-Waste Monitor 2020 biedt ...

LEES MEER +
5raisons dopter pour linfogérance 350x256

Workplace

Je EOL/EOSL IT-materiaal onderhouden met third party maintenance

Patches & updates, onderhoudscontracten, SLA’s, ICT-materiaal dat end-of- life / end-of-service life gaat, enz. Kortom, kopzorgen waar iedere ...

LEES MEER +