Workplace - 20 jan 2021

Verhuur en cafetariaplan: vereenvoudig uw leven

SHARE

blog leasing 1280x491

Bijna één bedrijf op twee huurt de mobiele apparaten die het aanbiedt via het cafetariaplan. Een flexibele, op maat gemaakte financieringsmethode zonder zware investeringen, die wordt gewaardeerd door organisaties die streven naar administratieve vereenvoudiging en fiscale optimalisatie.

Financiering is de trend

In België wordt het marktaandeel van investeringsleasing geschat op maximaal 8 %. Het merendeel van de bedrijven in ons economisch landschap koopt dus liever dan te huren. De situatie is echter heel anders als het gaat om operationele leasing van devices in het kader van een cafetariaplan: "Het gemiddelde gaat tot 50% en de trend neemt alleen maar toe. Logisch als men de voordelen begrijpt van een enkele factuur buiten de balans ten opzichte van complexere boekhoudkundige mechanismen voor de aankoop van honderden of zelfs duizenden apparaten. Een kwestie van vereenvoudiging" vertelt Christian Levie, Adjunct-directeur Lease bij Econocom.

CAPEX vs OPEX

De combinatie van een cafetariaplan en de huur van ICT-materiaal is even voordelig voor de werknemer als voor de werkgever. Christian Levie vergelijkt het mechanisme met het reeds meer gangbare autoleasemechanisme.

"De gebruiker profiteert van een beter aangepaste en efficiënte uitrusting zonder deze onmiddellijk te bezitten. Het materiaal wordt hem ter beschikking gesteld en aan het einde van het contract wordt een terugkoopoptie berekend. De organisatie van haar kant vermijdt onnodige administratieve rompslomp, de afschrijvingstermijnen zijn korter en alles wordt via één maandelijkse factuur afgerekend. Met andere woorden, u schakelt over van de CAPEX- naar de OPEX-modus door middel van een boekhouding buiten de balans."

De organisatie vermijdt onnodige administratieve rompslomp en alles wordt via één maandelijkse factuur afgerekend.
Christian Levie, Adjunct-directeur Lease bij Econocom

 

Leasing en cafetariaplan

Huren of kopen blijft een kwestie van een strategie die specifiek is voor elk bedrijf. Net als de implementatie van een flexibele verloning met employee choice overigens.

Gezien de vereenvoudiging die een operationele leasingformule met zich meebrengt, kiezen zeer weinig bedrijven voor een mix van aankoop en lease. "Een beslissing die tegenstrijdig zou zijn gezien de voordelen van onze huurformule. Zodra de parameters van het cafetariaplan goed zijn gedefinieerd, stellen we een raamcontract voor op basis van een schatting van de klant. Geïnteresseerde medewerkers plaatsen hun bestellingen, wij zorgen voor de bezorglogistiek en berekenen uiteindelijk de werkelijke huurprijzen en restwaarden", zegt Christian Levie.

"De gebruikerservaring houdt daar niet op, want net als bij een aankoop profiteert de gebruiker van onze diensten met een hoge toegevoegde waarde. Van de bestelling tot de levering en de technische dienst, alles is geregeld", voegt Paul Verdonk, specialist van het Cafetariaplan-programma bij Econocom toe.

Banken in leasing-modus ?

De huurformule voor ICT-materiaal kon al vijf grote banken verleiden waarvan Belfius. Men zou kunnen denken dat het een misrekening was, maar nee, het is een paradigmaverschuiving die volgens Christian Levie volkomen logisch is. "Deze vijf banken werken met zeer grote personeelsbestanden. Ook hier is het administratieve, boekhoudkundige en logistieke beheer van de inzet van de apparaten niet te onderschatten. De lage rente op het geld waarover ze beschikken weegt niet op tegen de voordelen van het uitbesteden van een dergelijk proces."

De huurformule voor ICT-apparatuur heeft al meer dan vijf grote banken over de streep getrokken.
Christian Levie, Adjunct-directeur Lease bij Econocom

New call-to-action

Het advies van Christian Levie

  • Bevraag de werknemers over hun interesse in het kopen of huren van devices (noodzaak om een toestel van een hogere klasse te bezitten versus te profiteren van een hoger klasse voor hetzelfde maandelijkse budget met rendement aan het einde).
  • Beperk uw aanbod niet tot de klassieke voordelen, maar integreer ICT en tools die comfortabel werken van thuis uit mogelijk maken.
  • Vereenvoudig uw werk door uw ICT-apparatuur te huren.
  • Delegeer alles wat geen waarde toevoegt aan uw core business. Doe beroep op een specialist voor het beheer van uw vloot van ICT devices.

Gerelateerde artikelen

Ms-Teams-350x256-1

Workplace

Welke vergadertools maken je Microsoft Teams platform compleet?

De laatste weken worden we 'verplicht' om ons aan te passen aan de communicatie regels. De eerste dagen met Microsoft Teams gingen misschien hier en ...

LEES MEER +
blog employee choice 350x256

Workplace

Waarom flexibele verloning en ICT onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn

De trend wordt bevestigd: talent richt zich op organisaties die meer salarisflexibiliteit bieden. De mogelijkheid om ICT-apparatuur te kiezen maakt ...

LEES MEER +