Financing - 11 jun 2020

Vliegtuigcatering, voorbeeld van de mogelijkheden in de circulaire economie

SHARE

vliegtuig 1280x491

Luchtvaartvoedsel in een circulair model bestaat nog niet, maar sinds kort kunnen airlines wel al trolleys as-a-service afnemen bij het Nederlandse Aerocat. Hun trolleys zijn veel lichter voor een lager kerosineverbruik, geconnecteerd voor minder verlies en beter gekoeld voor minder voedselverlies. Goed voor het milieu en dankzij het as-a-service model hoeven airlines geen trolleys meer op de balans te houden en hebben ze ook geen omkijken naar inventarissen.

Het project is een lichtend voorbeeld van circulaire innovatie door co-creatie. Aerocat vernieuwde een aantal jaren geleden volledig het productdesign van cateringtrolleys. Ze maken niet langer gebruik van zwaar aluminium maar van polymeren en Radel R-schuim. Hun lichte trolleys zijn niet alleen minder zwaar voor het cabinepersoneel, ook het milieu is ermee geholpen.

Een minder zwaar geladen vliegtuig ziet zijn brandstofgebruik tot wel 30% dalen.

Presentation1

Cradle-to-cradle

Tegelijk willen circulaire fabrikanten ook de afvalberg terugschroeven. Daarom stopte Aerocat de koelingstechnologie T-Cool in zijn trolleys, waardoor tot 30% minder voedsel verloren gaat. De trolleys vragen op zich weinig of geen onderhoud. Voor de “wear & tear” onderdelen zoals wielen wordt onnderhoud en reparatie voorzien. Van onherstelbare trolleys wordt de Radel R-grondstof hergebruikt in een cradle-to-cradle-cyclus.

Ten slotte rustte Aerocat de trolleys uit met technologieën als RFID, Bluetooth, Beacons en NFC. Trolleys worden veel eenvoudiger opgespoord. Er is een veel kleinere kans op verlies van trolleys waardoor minder stock moet worden aangehouden. Het geavanceerde T-Secure slot zorgt overigens voor minder diefstal.

Product-as-a-Service 

Naast al die praktische voordelen wilde Aerocat ook een financiële oplossing voor het vlootbeheer van de trolleys. Die zijn doorgaans eigendom van luchtvaartmaatschappijen maar voor hen is inventarisbeheer en zelfs afschrijving van de trolleys niet de hoogste prioriteit. Het circulaire model legt ook veeleer de nadruk op gebruik dan op bezit.

Aerocat wilde de trolleys daarom opnemen in een product as a service aanbod, aan een prijs per trolley per dag. Voor een start-up is het echter niet vanzelfsprekend om de nodige kredietlijnen te verkrijgen bij de traditionele kredietspecialisten. Met Econocom vond het niet alleen een leasespecialist, maar ook de vereiste expertise in as-a-service verkoopmodellen.

Co-creatie versnelt innovatie 

Met de combinatie van innovatie op het vlak van design en business model willen we een hefboomeffect genereren. In september vorig jaar sloten we ons bijvoorbeeld aan bij Green Deal Circulair Aankopen, een initiatief van Vlaanderen Circulair. Vanuit die overtuiging werken we graag in co-creatie met bedrijven zodat we samen waarde creëren. Het ecosysteem van fabrikant en financierder versnelt innovatie.

Het ecosysteem van fabrikant en financierder versnelt innovatie.

In de business case van Aerocat zitten alle sleutelelementen van een circulair businessmodel vervat: samen een product of dienst duurzamer maken en het gebruik ervan moderniseren, nieuwe digitale technologieën en businessmodellen introduceren. Wat ons betreft graag duurzaam en circulair dus.

Verder denken dan financiering

Wat als we zulke start-ups of scale-ups tijdens de kredietaanvraagronde telkens links laten liggen? Wat als we niet vanuit return of investment hadden gedacht? Slechts 12% van de bedrijven focussen vandaag op gebruik in plaats van bezit, terwijl 32% inzet op circular design en 47% op circular collection en recycling. Leasemaatschappijen hebben een onvoorstelbare kans om de circulaire economie te versnellen. Laten we niet uitsluitend focussen op risico, maar veeleer op de kracht van innovatie. Laten we die kans samen grijpen !

Werkt u in B2B en bent u geboeid door dit onderwerp?

Lees onze blog over ons dubbel engagement om de circulaire economie actief te ondersteunnen en te boosten.

Wij delen graag onze praktijkervaringen inzake innovatie, co-creatie, lease en circulaire economie. Contacteer ons.

Gerelateerde artikelen

lease circular economie 350x256

Financing

Lease en as-a-service als financieringshefbomen voor de circulaire economie

Circulaire economie staat de laatste tijd in België hoog op de politieke agenda, zowel op federaal niveau als in de 3 gewesten. In maart 2016 ...

LEES MEER +
circulair bouwen 350x256

Financing

Geen circulaire economie zonder circulair bouwen!

In tijden van klimaatspijbelaars, vliegschaamte en ecorexia snellen zowat 230 ondernemers, publieke en private gebouweigenaars, aannemers, ...

LEES MEER +